[TopvormTwente] “Belang van een geschikte fietspositie in de triathlon”

Belang van een geschikte fietspositie in de triathlon

Tijdens een triathlon heeft ons lichaam drie compleet verschillende bewegingen te verduren. Onbewust worden per onderdeel de spieren en pezen anders benut om tot een zo efficiënt mogelijke beweging te komen; een grote uitdaging voor het lichaam. Elke triathleet -korte of lange afstand- is natuurlijk bekend met het gevoel van hardlopen na een zwaar fietsonderdeel; naast het hart-longsysteem wat op volle toeren draait zijn ook de benen al vermoeid en voelen de eerste kilometers aan als ‘lopen op houten poten’. Dit is erg goed tegen te gaan door specifiek op de fiets/loop overgang te trainen. Echter, er zijn ook andere factoren die bij dragen aan een soepele overgang…

De houding op de fiets is zo’n belangrijke factor. Het fietsonderdeel is in de triathlon het langst durende onderdeel welke tevens voor een groot deel in een statische positie wordt afgelegd. Het leveren van vermogen in deze statische positie en de geringe variatie in beweging gaat na verloop van tijd leiden tot spiervermoeidheid in het gehele lichaam, waarbij vooral de rug-, schouder- en bovenbeenregio het zwaar te verduren krijgt. De combinatie van hoge musculaire- en conditionele vermoeidheid eist dan ook vaak zijn tol op het looponderdeel. Wanneer men in staat is om tot een houding op de fiets te komen die gedurende het hele fietsonderdeel houdbaar is (continu op het tijdritstuur of in de beugels), waarin men voldoende vermogen kan leveren en die tevens belangrijke hardloopmusculatuur deels spaart, kunnen we op zowel het fiets- als looponderdeel grote progressie boeken.

Om tot een geschikte fietspositie te komen kan een fietspositie analyse van grote meerwaarde zijn. Tijdens zo’n analyse wordt afhankelijk van het doel, het niveau, de trainingsachtergrond en eventuele blessures een eerste inschatting gemaakt van een realistische fietspositie. Tevens wordt onderzoek gedaan naar factoren als de mobiliteit, flexibiliteit, spierkracht, coördinatie en stabiliteit in het lichaam. Op basis van deze informatie kan gewerkt worden aan een geschikte positie op de fiets. Ook voor geblesseerde triathleten kan een fietspositie analyse van meerwaarde zijn; kleine aanpassingen kunnen grote effecten hebben op de belasting van spieren, pezen en gewrichten. Zodoende kunnen deze tijdelijk minder belast worden om het herstel te bevorderen en bijdragen aan de preventie van veel voorkomende blessures. Tijdens de fietspositie analyse kunnen aanpassingen snel gemaakt worden en verschillen worden gemakkelijk geanalyseerd worden met behulp van slow-motion beelden. Zodoende wordt er stap voor stap toegewerkt naar een optimale fietspositie voor in de triathlon.

Geïnteresseerd in een fietspositie analyse? Bij Topvorm Twente is het mogelijk om deze analyse te volgen, uitgevoerd door gecertificeerde bikefitters en tevens fysiotherapeuten. Dit is zowel mogelijk voor wegfiets, tijdritfiets of mountainbike/crossfiets. Ben je momenteel geblesseerd en niet of weinig in staat te fietsen? Ook dan kunnen wij wat voor je betekenen. Voor meer informatie over deze fietspositie analyse kan je terecht op www.topvormtwente.nl/bikefit, of rechtstreeks via Ynze Keulstra, (ynze@topvormtwente.nl).